אפרים קרת , האבא של אתגר קרת  וחוויותיו כילד בשואה

194

"אבא שלי שרד את השואה עם ההורים שלו בבור באדמה אחרי שרצחו את אחותו. כששאלתי אותו כילד איך הצליח להעביר שם 600 יום בלי לצאת משוגע הוא אמר, 'היה לי פטנט. הייתי ממציא לעצמי עולם שהוא קצת כמו העולם שאני חי בו, שבו הנאצים רודפים אחרי היהודים – אבל בכל פעם שהם תופסים אותם הם נותנים להם ממתקים. נניח האס-אס מחלק שוקולד, הוורמאכט סוכריות. אני רץ ומתחבא והם תופסים אותי ואומרים 'יהודי מסריח, תאכל', ואני מתחנן ואומר, 'אני לא אוהב עם אגוזים', והם: 'תשתוק ותאכל'. ואחר כך היו מגיעים חיילים עם סברינות. הייתי שואל אותו: מה הטעם, אתה תקוע בבור שבו אתה אפילו לא יכול לעמוד ובכל מקום יש נאצים, מה זה השטויות האלה?"

מקור וקרדיט :

https://tinyurl.com/mtxutv87

ראו גם :

אפרים נולד בפסח 1928 בזמן קשה מנשוא, בין שתי מלחמות עולם, בכפר ברנוביץ', שכיום הוא חלק בלתי נפרד מבלארוס העצמאית, אבל בימי ילדותו של אפרים זה היה לגמרי פולניה, הארץ הראשונה שאליה פלשו הנאצים במלחמת העולם השנייה, והקימו את הגטו היהודי בכפר. יהודי מפוחד שקוראים לו יהושע אייזקסון מונה לראש היודנראט והתבקש להסגיר כמה שיותר יהודים. הוא לא סיפק את הסחורה וכעונש נרצחו עוד 2,500 יהודים.

ואז החל הטבח הגדול והשיטתי בברנוביץ', ועוד עשרת אלפים נרצחו. אפרים, נער בן 14, הסתתר עם ההורים שלו בתוך בור עמוק וצר כל כך שאי אפשר היה לשכב או לעמוד בו, רק לשבת ולשתוק. ואחרי שאפרים ישב עם אמא ואבא שלו 600 ימים בבור המחניק הזה, הם לא היו מסוגלים ללכת, השרירים התנוונו, והם עברו שנים רבות של שיקום כדי לחזור לתפקד. והם עשו את זה, ושוב הגבורה ניצחה את השואה.

אחרי שאפרים יצא מהבור, הוא התגייס לאצ"ל והתייצב בסיציליה כדי להבריח לארץ נשק מברוני המאפיה. וכשששאלתי אותו איך הוא לא פחד הוא ענה לי בשרידי קולו החלוש: "אתה חושב שאדם שעבר את מה שאני עברתי מפחד ממשהו..

ב־1947 עלה לארץ הזאת, השתתף במלחמת השחרור

אפרים המשיך למלחמות אחרות: חיל רגלים במלחמת ההתשה, למרות שעדיין לא נולד האויב שיתיש את אפרים. אחר כך לחם גם במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור: "תמיד הייתי בחזית הקרבות", הוא אומר בצניעות, ואחר כך בגאווה: "אבל מעולם לא הרגתי אף אחד!".

"לחיות חיים רבים ולא חיים של אחד

אחרי המלחמות אפרים היה בעיקר אבא למופת ובעל המאוהב באשתו הג'ינג'ית היפה והחכמה אורנה עד לרגע האחרון, ונראה שהוא ממש נהנה להחליף מקומות עבודה: מפיץ סיגריות; יצרן בקבוקי פלסטיק; מוביל דלק; חשמלאי; מנהל המזנון בבריכת גורדון, וכשהוא נשאל על נדודיו בין המקצועות השונים הייתה לו תשובה ברורה – אחרי שהוא שרד את השואה הוא רצה, וזה ציטוט מדויק שלו: "לחיות חיים רבים ולא חיים של אחד!"

מקור וקרדיט יהונתן גפן  2012

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *